Čo je terapia hrou?

Terapia hrou je poradenská intervencia pre deti, ktorá pomáha deťom identifikovať a porozumieť pocitom a udalostiam, ktoré sú pre nich mätúce. Je to liečebná (nie diagnostická) metóda, ktorá využíva hračky a hru ako výrazové prostriedky. Je určená pre deti vo veku od 3 do 9 rokov. Tak ako dospelí používajú na komunikáciu slová, deti komunikujú svoje povedomie o tom, čo prežívajú cez svoju hru. V hre sú hračky vnímané ako slová a hra sa stáva ich komunikačným kanálom. Umožňuje im vyjadriť to, čo sa im ťažko vyjadruje slovami – myšlienky, pocity, potreby a túžby – ich vnútorný svet.

Pre koho je terapia hrou určená?
Terapia hrou je vhodná na prekonanie náročných životných období dieťaťa, pri problémoch so správaním, či pri emocionálnych zraneniach.

Náročné životné obdobia:

  • nástup do škôlky či školy
  • adaptácia na príchod súrodenca
  • sťahovanie
  • rodičovská separácia, aj v dôsledku práce rodiča mimo domu
  • rozvod rodičov a obdobie pred a po rozvode
  • trauma – napr.: veľmi nepríjemný medicínsky zákrok; incident s autoritou; situácia, v ktorej dieťa prežívalo intenzívny strach
  • epizóda zneužívania a zanedbávania
  • domáce násilie, zneužívanie návykových látok v rodine
  • ťažké úrazy a hospitalizácie
  • chronické ochorenie blízkych
  • náhradná rodinná starostlivosť

Problémy so správaním a emocionálne zranenia:

  • agresívne správanie v rôznych prostrediach a voči rôznym osobám: autoritám, súrodencom, rovesníkom
  • časté výbuchy hnevu
  • problémy pripútania, narušená vzťahová väzba
  • pomočovanie (enuréza), pokakávanie (enkopréza) či zadržiavanie stolice
  • elektívny mutizmus
  • strach a úzkosť
  • problémy so sociálnym prispôsobením
  • nezrelé správanie dieťaťa
  • psychosomatické problémy
  • deti, ktoré sú veľmi uzavreté, majú nízku sebaúctu alebo sú si veľmi neisté

Aké sú benefity terapie hrou?

V terapii hrou sa medzi dieťaťom a poradcom vytvára vzťah založený na dôvere, čím sa herňa pre dieťa stáva bezpečným miestom. Medzi benefity terapie hrou patrí:

  • vytvorenie bezpečného miesta, kde môže dieťa vyjadriť svoje myšlienky a pocity
  • vytvorenie priestoru na rozvoj sebavedomia, zručností pri riešení problémov a mechanizmov zvládania záťaže 
  • podpora emocionálneho uzdravenia a rastu 
  • pomoc deťom pri rozhodovaní a prevzatí zodpovednosti za svoje rozhodnutia
  • rozvíja schopnosť dieťaťa skúmať svet a precvičovať sociálne zručnosti
  • zlepšenie správania dieťaťa – menej agresie a pokojnejšie správanie vedúce k zlepšeniu vzťahov s ostatnými
  • podporuje schopnosti dieťaťa pri vytváraní priateľstiev a porozumení sveta, v ktorom žije
  • umožňuje dieťaťu odhaliť jeho vnútorné zdroje
  • podporuje predstavivosť, kreativitu a schopnosť sústrediť sa
  • bezpečné miesto pre deti, ktoré neradi rozprávajú

Kde prebieha?

Terapia prebieha v špeciálnej herni s presne určeným vybavením pod vedením hrového terapeuta. Dieťa má k dispozícii rôzne hračky a materiály, ktoré umožňujú, aby sa dieťa vyjadrilo kreatívne a emocionálne, testovalo hranice a pravidlá. S týmito hračkami ľubovoľne narába – samo si určuje tempo a tému hry.  

Aká je úloha hrového terapeuta?

Terapeut venuje celú svoju pozornosť dieťaťu, vníma ho, počúva ho a reaguje na neho. Jeho úlohou je vytvoriť bezpečné prostredie a nadviazať s dieťaťom vzťah. Venuje dieťaťu plnú pozornosť, reflektuje jeho činnosť, pocity, prežívanie. To dieťaťu pomáha, aby si svoje pocity a prežívanie nielen uvedomilo, ale ich dokázalo aj spracovať, vyjadriť a akceptovať. Dieťa sa tým učí rozhodovať a preberať zodpovednosť, môže lepšie porozumieť sebe a svetu, učí sa sebaregulácii. Terapeut taktiež posilňuje jeho kompetencie a sebavedomie, zadáva terapeutické hranice, prijíma jeho individualitu. Po celý čas pracuje na tom, aby odovzdal dieťaťu dôležité posolstvá, ktoré vytvárajú atmosféru celého stretnutia: „Som tu. Počujem ťa. Rozumiem ti. Záleží mi na tebe.“

Aká je štruktúra procesu hrových stretnutí?

Jedno hrové stretnutie trvá 45 minút, frekvencia stretnutí je raz do týždňa. Presný počet stretnutí je ťažké dopredu určiť, ich počet sa odvíja od terapeutického procesu. Každé dieťa je iné, prináša si na stretnutia iné témy a má inú rýchlosť s akou začne terapeutovi dôverovať a dokáže sa otvoriť. Stretnutiam s dieťaťom predchádza stretnutie s rodičmi, vypracovanie anamnézy dieťaťa, oboznámenie rodičov s procesom terapie. K neodmysliteľnej súčasti terapie hrou patria aj pravidelné konzultácie s rodičmi (raz za mesiac), aby boli informovaní o vývoji stretnutí a vedeli ako môžu byť svojmu dieťaťu nápomocní. Tieto stretnutia s rodičmi taktiež zahŕňajú podporu pri rodičovstve a pri posilňovaní ich vzájomného vzťahu.